Selasa, 19 Jun 2012

etnik rohingya : peminta sedekah professional

Bagaimana pandangan anda tentang seorang peminta sedekah?
Bajunya koyak rabak. Kakinya capik. Rambutnya panjang dan tidak terurus. Badannya berbau busuk. Air mukanya berserabut.Mukanya sentiasa ditundukkan ke bawah meraih belas kasihan.

Sebaik sahaja anda selesai makan di sebuah restoran, dia akan menerpa ke meja anda dan menghabiskan sisa-sisa makanan dengan lahapnya.

Atau, dia lebih professional sedikit. Dia yang berketayap putih datang ke meja anda di sebuah restoran dengan penuh tertib untuk mengutip derma bagi membina rumah anak yatim di Patani, Thailand, membantu pejuang-pejuang jihad di Afghanistan, membina masjid di Kemboja, membina semula rumah-rumah mangsa tsunami di Acheh, atau membina madrasah di Bosnia atau Chechen.

Terpulanglah di atas tahap keyakinan dan naluri kedermawanan anda. Anda mungkin menghulurkan RM1 atau RM2. Atau anda tidak memberi apa-apa dengan cara berhemah. Anda juga memikirkan bahawa mungkin ada di kalangan pengutip derma tersebut ‘genuine’.

Pandangan anda mengenai peminta sedekah sebahagiannya tidak tepat. Atau, lebih tepat lagi, tidak tepat kepada sebilangan peminta sedekah di sekitar Ampang, Selangor.

Atau setepatnya, kepada peminta sedekah professional etnik Rohingya di sekitar Ampang.

Peminta sedekah etnik Rohingya di sekitar Ampang terdiri dari kalangan isteri, wanita muda dan kanak-kanak perempuan dan lelaki. Lelaki dewasa dan lelaki muda etnik Rohingya boleh dikatakan tidak ada yang menjadi peminta sedekah. Mereka menumpukan kepada bidang kerja yang lebih mencabar iaitu mengumpul barang-barang buangan khususnya besi buruk untuk dijual.

Peminta sedekah etnik Rohingya di Ampang berpakaian kemas, cantik dan bersih. Wanita dan anak perempuan memakai tudung dan anak-anak lelaki pula berketayap putih. Mereka (kebanyakkannya dari satu keluarga) ‘pergi ke tempat kerja’ ( di antaranya Ampang Point dan masjid-masjid di sekitar Ampang khususnya pada hari Jumaat) dengan menaiki bas. Mereka akan menaiki teksi ketika pulang ke rumah jika pendapatan pada hari berkenaan lumayan.    

Mereka sentiasa dalam keadaan santai, bersahaja dan saling bergurau sesama sendiri, seperti tiada apa yang hendak dirisaukan. Mereka cuma mahukan wang tunai. Jangan terperanjat jika mereka menolak pelawaan anda untuk makan bersama-sama di restoran sekitar mereka ‘mencari makan’.

Jangan juga terperanjat jika anda sekali sekala terserempak dengan
mereka sedang makan di dalam restoran ‘fast food’ atau restoran mewah
 yang anda sendiri tidak pernah atau jarang-jarang menjejakkan kaki.

Itulah serba sedikit gambaran ‘peminta sedekah professional’ etnik Rohingya di sekitar Ampang. Mereka menjadi diri sebenar mereka. Tiada apa yang hendak ‘dipropkan’ supaya kelihatan seperti peminta sedekah konvensional. Mereka mengganggap meminta sedekah sebagai satu pekerjaan dan tidak perlu merasa malu atau hina. 


Lagi pun mereka arif sangat bahawa seluruh penduduk Ampang mengetahui status bertauliah mereka sebagai pelarian politik, tiada bernegara, dan tiada apa-apa.

Umpama seekor anak kucing buangan yang kelaparan, yang mendongakkan mukanya sambil merayu sedikit makanan kepada kita yang kekenyangan di sebuah restoran, sakit sangatkah mata kita yang memandang berbanding beratnya 'dunia yang mereka pikul' untuk melangsungkan survival hidup keluarga di bumi saudara seagama mereka ini? Juga, patutkah saya menamakan mereka, saudara seagama , ‘Peminta Sedekah Professional’ dalam catatan ini?

10 ulasan:

  1. Saudara Ujangkutik,

    Pepatah lama menyebut bahawa 'tangan di atas lebih baik dari tangan di bawah'.

    Baik dan mulianya tangan di atas bergantung juga kepada nilai keikhlasannya. Biar pun dermanya kecil tetapi lebih tinggi nilainya di sisi Allah swt berbanding derma yang besar tetapi tidak ikhlas.

    Seperkara lagi. Ini pernah berlaku kepada saya iaitu si peminta sedekah kadang-kadang mendatangi kita untuk kali kedua pada hari yang sama. Saya diperingatkan oleh guru saya jangan sekali-kali berkata,

    'Bukankah saya telah beri sebentar tadi'.

    Kita berikan sahaja sekadar beberapa yang kita mampu atau kita menolak dengan perkataan yang baik. Ini sering saya ingatkan kepada seisi keluarga saya...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sdr Pak Mail,

      Dalam perjalanan balik ke kampung, kami sekeluarga singgah minum di R&R Seremban. Dimeja yang sama duduk seorang pesara guru (wanita). Saya tidak bertanya kenapa dia berseorangan sahaja hendaklah balik ke kampungnya di Melaka di malam hari.

      Seorang anak gadis mendekati kami dan memperkenalkan dirinya untuk mengutip derma bagi anak-anak yatim. Pesara guru itu bertanya kepada anak gadis itu kenapa dia mengutip derma sehingga larut malam (11.00 mlm).Anak gadis itu tidak dapat menjawab dan beredar dari tempat kami. Anak gadis itu mendekati meja yang lain pula.

      Pesara guru itu memberitahu kami bahawa dia tidak akan sekali-kali melayan pengutip derma seperti itu.Dia mendakwa anak gadis tersebut dieksploitasi.Sebaliknya, beliau akan mencari (pergi sendiri) ke tempat yang difikirkannya sesuai untuk bersedekah. Beliau menyatakan beberapa madrasah/pondok.

      Bagaimanapun, terpulanglah kepada keyakinan dan naluri kedermawanan kita kerana dalam keadaan sekarang,terlalu sukar membezakan yang ikhlas dan menipu.Disebabkan seekor kerbau yang membawa lumpur, habis semuanya terpalit.

      Padam
  2. Oleh kerana terlampau ramai dan banyak jenis peminta sedekah yang dijumpai merata rata saya sudsah sampai satu tahap berkeras hati tidak ingin melayan merteka. Saya sefdar ini satu tabiat yang mencerminkan keangkuhan.

    Saya lebih bersimpati mrelihat perempuan kampong yang dah tua duduk diatas lantai pasar menjual sedikit buah kayu dan sayur dari kampong denggan harga yang murah. Saya beli dan berusaha membayar lebih dengan niat 'bersedekah'.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sdr Al-Manar,

      Seperti yang saya tegaskan dalam catatan saya sebelum ini, saya sependirian dengan saudara - keras hati.

      Saya lebih sanggup sedekah kepada seorang peniaga OKU RM3-RM5 tanpa membeli barang jualannya.

      Padam
  3. Ujang Kutik,

    Etnik rohingya yang telah keluar dari Myanmar tidak ingin kembali, lagipun mereka memang diharapkan supaya tidak kembali. Yang beratus ribu di bangladesh hidup di khemah2 pelarian begitu juga di sempadan2 Thailand.

    Semacam ada 'tangan' yang sengaja mahu mereka di hanyutkan ke laut dengan harapan mereka akan mendarat di daratan2 ' lain'.

    Sapa boleh teka ape kah penyudahnye etnik rohingya ini yang pasti nye negara Myanmar tidak sekali2 akan mengiktiraf mereka sebagai warganegara..

    Setelah berada di Malaysia mereka akan buat apa yang mereka fikirkan ikut kesesuain diri mereke. Mereka...'' has nothing to loose ''.

    Lalu menjadi peminta sedekah itu ada lah kerjaya yang di kira sudah cukup berjaya...

    Wallahuallam.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sdr theolrascal,

      Walau macam mana pun fleksi catatan saya, saya sebenarnya agak bingung dengan situasi ini - antara kasihan dan sedikit geram.

      Kasihan kerana mereka saudara seagama. Geram kerana kadang-kadang mereka (mungkin dalam keadaan terdesak) menyelongkar hingga ke dalam pagar rumah kita untuk mendapatkan barang-barang yang masih belum kita buang.Mereka juga sebebas-bebasnya menjadikan motorsikal/basikal roda tiga sebagai pengangkutan awam. Kalau kita buat mesti kena saman.

      Bagaimanapun, secara keseluruhannya saya kasihan.Ketika di masjid saya pernah bertanya kepada anak-anak Rohingya kenapa mereka bertutur dalam B.Melayu sesama mereka.Mereka menjawab di rumah pun mereka berkomunikasi dalam B.Melayu.Bila saya minta mereka membaca ayat-ayat Al-Quran, maka berlumba-lumbalah anak-anak 8-12 tahun membacanya.Mereka hafal.Malah mereka juga lancar membaca kitab-kitab fadhilat kumpulan Tabligh dalam tulisan rumi.

      Di satu sisi etnik Rohingya yg sedia ada di Malaysia mendapat sedikit lesen tambahan untuk terus menetap di Malaysia kerana insiden di Myanmar baru-baru ini. Bukan sahaja mereka, Awang Hitam pun tidak hendak pulang ke negara mereka.

      (Malam ini saya hendak tengok samada England lepas ke suku akhir atau sebaliknya)

      Padam
  4. salam tuan..sekadar berkongsi..etnik rohingya memegang status pelarian UNHCR di negara ini, sekali gus bermakna secara teknikalnya di dalam sistem negara ini, mereka tidak dibenarkan bekerja, belajar dan beberapa kemudahan lain yang dapat dinikmati oleh rakyat tempatan dan warga asing lain (yang sah).. bagaimanapun, mereka perlu pula menampung kos sara hidup seperti sewa rumah, makan dan sebagainya...
    keadaan ini membuatkan sebahagian mereka tiada pilihan dan meminta sedekah, namun malangnya kemurahan hati rakyat kita kini membuatkan mereka semakin malas pula untuk bekerja, malah mempergunakan anak untuk tujuan itu..
    saya mempunyai seorang kawan rohingya, lelaki yang berpendirian menentang aktiviti sedekah ini..katanya, tuhan kurniakan tangan dan kaki, bekerjalah..mungkin tidak boleh kerja di pejabat, tapi ada banyak lagi cara untuk mendapatkan wang halal..dia mengambil upah sebagai tukag potong rumput di seremban..namun katanya, jika yang meminta sedekah itu ibu tunggal, sakit dan seumpamanya, itu bolehlah difahami..
    saya sangat hormatkannya..walaupun keadaan serba kekurangan dia tidak meminta untuk menyara isteri dan empat anaknya.. (saya menyebarkan mesej ini untuk membantunya: aya ada kawan, dia orang rohingya, furqan namanya...orang islam, sudah 20 tahun tinggal di malaysia, kerjanya potong rumput dan kerja rencam lain untuk menyara isteri dan empat anak berusia satu hingga 12 tahun...saya hormat dia sebab dia tak minta sedekah dan tidak benarkan anak2 dia minta sedekah..Jadi kepada sesiapa perlukan khidmat potong rumput di sekitar seremban, terutama di sikamat, ampangan dan seremban 2, boleh lah hubungi dia di talian 016-6320439..charge dikenakan sama seperti orang lain... cth, utk rumah yang saya sewa di vision homes, seremban 2, charge purata ialah rm30... utk rekod, orang rohingya berstatus pelarian unhcr ini secara teknikalnya tidak dibenarkan bekerja, jadi sebab itu ramai memilih jalan mudah dengan minta sedekah...)
    berkenaan membaca quran.. mereka tiada akses kepada pendidikan (kecuali sekolah yang didirikan oleh ngo dan dibiayai unhcr- pelajaran asas/minima), namun ramai kalangan generasi dewasa mereka pandai mengaji, walaupun buta huruf..mereka ini yang menurunkan ilmu quran kepada anak kecil...salam

    BalasPadam
  5. salam tuan..sekadar berkongsi..etnik rohingya memegang status pelarian UNHCR di negara ini, sekali gus bermakna secara teknikalnya di dalam sistem negara ini, mereka tidak dibenarkan bekerja, belajar dan beberapa kemudahan lain yang dapat dinikmati oleh rakyat tempatan dan warga asing lain (yang sah).. bagaimanapun, mereka perlu pula menampung kos sara hidup seperti sewa rumah, makan dan sebagainya...
    keadaan ini membuatkan sebahagian mereka tiada pilihan dan meminta sedekah, namun malangnya kemurahan hati rakyat kita kini membuatkan mereka semakin malas pula untuk bekerja, malah mempergunakan anak untuk tujuan itu..
    saya mempunyai seorang kawan rohingya, lelaki yang berpendirian menentang aktiviti sedekah ini..katanya, tuhan kurniakan tangan dan kaki, bekerjalah..mungkin tidak boleh kerja di pejabat, tapi ada banyak lagi cara untuk mendapatkan wang halal..dia mengambil upah sebagai tukag potong rumput di seremban..namun katanya, jika yang meminta sedekah itu ibu tunggal, sakit dan seumpamanya, itu bolehlah difahami..
    saya sangat hormatkannya..walaupun keadaan serba kekurangan dia tidak meminta untuk menyara isteri dan empat anaknya.. (saya menyebarkan mesej ini untuk membantunya: aya ada kawan, dia orang rohingya, furqan namanya...orang islam, sudah 20 tahun tinggal di malaysia, kerjanya potong rumput dan kerja rencam lain untuk menyara isteri dan empat anak berusia satu hingga 12 tahun...saya hormat dia sebab dia tak minta sedekah dan tidak benarkan anak2 dia minta sedekah..Jadi kepada sesiapa perlukan khidmat potong rumput di sekitar seremban, terutama di sikamat, ampangan dan seremban 2, boleh lah hubungi dia di talian 016-6320439..charge dikenakan sama seperti orang lain... cth, utk rumah yang saya sewa di vision homes, seremban 2, charge purata ialah rm30... utk rekod, orang rohingya berstatus pelarian unhcr ini secara teknikalnya tidak dibenarkan bekerja, jadi sebab itu ramai memilih jalan mudah dengan minta sedekah...)
    berkenaan membaca quran.. mereka tiada akses kepada pendidikan (kecuali sekolah yang didirikan oleh ngo dan dibiayai unhcr- pelajaran asas/minima), namun ramai kalangan generasi dewasa mereka pandai mengaji, walaupun buta huruf..mereka ini yang menurunkan ilmu quran kepada anak kecil...salam

    BalasPadam
  6. Waalaikomsalam Sdr ifwan,

    Selamat datang ke blog saya.

    Di Ampang, mereka (etnik Rohingya) bergaul dengan penduduk tempatan terutamanya ketika solat jumaah di masjid. Golongan lelaki (dewasa dan remaja) agak kuat beragama dan adalah ahli masjid (datang solat jumaah dan menghadiri kuliah).

    Saya pernah menghampiri satu kumpulan kanak-kanak Rohingya (10-15 tahun) sedang mengaji Al-Quran di masjid.

    Kanak-kanak itu bertutur sesama sendiri dalam Bahasa Melayu, boleh mengaji dan membaca (tulisan rumi). Saya juga dimaklumkan bahawa mereka juga bercakap Melayu ketika dengan keluarga di rumah. Pendek cerita, Malaysia inilah 'negara' mereka.

    Kita sependapat.Layanilah mereka dengan berhemah kerana mereka saudara seIslam kita yang di dalam kepayahan.




    BalasPadam
  7. adakah pemegang kad unhcr boleh meminta derma? adakah undang2 membenarkan....

    BalasPadam

" "Kalau hendak tahu dalamnya lubuk, TANYALAH pada memerang"."