Pengikut

Assalamualaikom

.... Terima kasih Allah, Engkaulah Tuhan, akulah hamba ......

Selasa, 8 November 2011

lain orang lain ragamnya

DUA tiga hari lepas saya terbaca mengenai seorang pelakon Hindustan keturunan 'Khan' yang amat prihatin tentang nasib anjing-anjing terbiar.Beliau sanggup menghabiskan masa kualitinya bersama sekumpulan anjing-anjing terbiar - melihat gelagat , menyantuni dan memberi makan anjing-anjing malang tersebut.

Secara kebetulan, hari ini saya singgah sebentar untuk solat Asar, lebih kurang jam 5.30 petang,  di salah sebuah masjid kecil dan struktur bangunannya yang serba kekurangan di Shah Alam, Selangor. Sebelum solat saya ke tandas untuk membuang air besar. Saya mendapat ilmu dan petua yang amat berguna di dalam salah satu tandas di masjid ini.  Ingatan saya, "Sebelum buang air besar/kecil, pastikan paip air berfungsi terlebih dahulu, bukannya setelah buang air besar/kecil baru hendak buka paip air." Tolong jangan bayangkan bagaimanakah saya berpindah ke tandas sebelah !  

Setelah usai solat saya berehat sambil bersandar di salah satu tiang di masjid itu.Di dalam keadaan mata di antara lelap dengan tidak, deria dengar saya diganggu oleh bunyi anak kucing.Memang benar , ada seekor anak kucing yang mungkin dibuang oleh mantan tuannya di masjid itu. Seperti anak-anak kucing jalanan - kurus, berkurap,murung dan kelaparan.

Keadaan sedemikian mengingatkan saya kepada seorang gadis Tionghwa yang menyediakan makanan kucing dan anjing di dalam bonet kereta beliau. Beliau akan memberi makan anjing/kucing terbiar yang ditemui di dalam perjalanannya. Saya juga teringat kepada pelakun filem Hindustan dari keluarga Khan yang nyatakan di atas.  

Sepatutnya, di dalam bonet kereta saya juga ada bekas makanan yang diisi penuh dengan makanan anjing dan kucing. Makanan untuk manusia yang memerlukan , saya boleh beli di kedai makan @ restoran!

4 ulasan:

  1. Tuan Ujang,

    alahai...kebetulan kucing kat umah ni melahirkan empat ekor anak ...hari ni.

    BalasPadam
  2. apo apo lah bang ujang oiii..... asal hati gumbira dan sonang,,, bilo nak minum teh tarik kat majlis daerah ghombau ni ??

    BalasPadam
  3. Sdr theolrascal,

    awas dari 4 ekor akan jadi 8 ekor.Perlu banyak sabar.

    BalasPadam
  4. Sdr Pak Oncu,

    apo jauh bonar. Kek Kg.Batu pun agak happening.Ese tengok final bola mula-mula di Padang Rembau.Kono sebiji Ese balik singgah di warung Kg.Batu.

    BalasPadam

" "Kalau hendak tahu dalamnya lubuk, TANYALAH pada memerang"."