Semalam, Rabu, 30/1/13, saya ikut
laluan MRR2 – Pandan balik ke rumah kerana kesesakan laluan biasa Ampang-Ke
Rumah pada waktu puncak (balik kerja) agak luar biasa. Saya membeli dua buah
akhbar berhampiran sebuah restoran mamak popular di Pandan dan ‘lepak’ di
restoran yang jaraknya lebih kurang 2 kilometer dari kawasan perumahan saya.
Saya larut membaca akhbar bukan arus perdana yang kandungannya 'segar' sehingga tidak sedar teh tarik menjadi sejuk. Anak-anak selalu mengusik dengan menuduh kononnya minda saya tertutup disebabkan 'taksub' membaca akhbar tertentu sahaja.
Saya larut membaca akhbar bukan arus perdana yang kandungannya 'segar' sehingga tidak sedar teh tarik menjadi sejuk. Anak-anak selalu mengusik dengan menuduh kononnya minda saya tertutup disebabkan 'taksub' membaca akhbar tertentu sahaja.
Di dalam restoran yang cantik dan
dilengkapkan dengan beberapa buah TV LCD/LED skrin besar telah ramai pengunjung
@ ‘pelepak’ restoran mamak. Ada yang berkumpulan, dua orang dan ramai juga
‘sorang sorang’ sahaja seperti saya. Ramai yang rancak berborak. Sebilangan
membaca akhbar, melayan telefon bimbit atau melayari internet. Pasangan sejoli
anak muda di sebelah saya ‘memadu kasih’ dengan duduk rapat-rapat dan tangan si
lelaki memaut pinggang si perempuan. Menjengkelkan!
Berhadapan dengan restoran mamak
itu terletak sebuah restoran orang kita, Orang Melayu. Bilangan pengunjung restoran Orang
Melayu yang dekorasi, peralatan dan menu makanannya setanding dengan restoran
mamak itu membimbangkan. Pengunjung tidak ramai. Saya sendiri baru sekali
singgah di restoran Melayu itu. Bagaimanapun, saya kagum dengan restoran Melayu
itu kerana masih mampu bertahan setelah beberapa tahun beroperasi.
Kenapa senario ini berlaku? Senario
ini bukan sahaja berlaku di Pandan, Selangor tetapi juga di mana-mana sahaja. Makanan
kah? Layanan kah? ‘Mandrom’ kah? Sikap pengunjung restoran di kalangan Orang
Melayu kah?
Ada orang berpendapat kerana
masakan di restoran mamak sesuai dimakan pada setiap masa (24 jam) – roti canai,
mee goreng dan masakan berkari. Sebaliknya, makanan di restoran Melayu yang
kebanyakkannya menggunakan santan tidak sedap dimakan atau basi apabila terlalu
lama terdedah.
Ada orang berpendapat kerana
layanan ‘first class’ di restoran mamak – cepat, mesra dan pekerjanya tidak ada
emosi kerana mampu tersenyum walaupun dikasari oleh pengunjung. Salah seorang
anak saya pernah bertanya kepada taukeh sebuah restoran Melayu ‘regular’ kami
yang menaikkan harga harga nasi ayam dari RM4 kepada RM5 sepinggan. Taukeh
restoran itu menjawab secara meninggikan suara, “ Kalau jual murah, tidak
untunglah.” Pembaca tentu mengetahui akan tindak balas anak saya selepas itu.
Seorang kawan yang teramat patriotik
kepada bangsanya, Melayu, menyalahkan Orang Melayu yang meminggirkan restoran
Melayu . Katanya, “ Orang Melayu ‘mengayakan’ mamak!”
Hakikatnya, walaupun restoran
Melayu menyediakan layanan, variasi makanan, peralatan, dekorasi dalaman dan
teh tarik standing dengan restoran mamak, restoran mamak masih memiliki
kelebihan.
Mengapa? Atau, adakah iras rupa
mamak yang tidak mampu dimilikki oleh pengusaha restoran Melayu mendasari
sebab-musabab Orang Melayu lebih teruja mengunjungi restoran mamak dari
restoran yang diusahakan oleh orang sebangsa mereka? Inilah misteri yang belum
dapat dirungkai!
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
" "Kalau hendak tahu dalamnya lubuk, TANYALAH pada memerang"."