Pengikut

Assalamualaikom

.... Terima kasih Allah, Engkaulah Tuhan, akulah hamba ......

Sabtu, 20 April 2013

ADAT ORANG JAWA?



Saya pernah meluahkan secara bagi pihak perasaan tersinggung isteri dan kakaknya yang menghadiri satu majlis perkahwinan anak lelaki kepada saudara 
terdekat mereka  di Tanjung Karang, Selangor dalam bukan salah orang jawa blog saya lebih dua tahun ( 31/12/2010) yang lalu. Saudara terdekat isteri saya itu Orang Melaka yang berkahwin dengan wanita keturunan Jawa Tanjung Karang, Selangor.

Al-kisahnya, isteri dan kakak ipar saya mendakwa kononnya isteri kepada saudara mereka itu tidak memberikan layanan yang sesuai kepada ahli keluarga yang datang dari jauh (Ampang dan Melaka). Mereka bukannya tersinggung kerana tidak dibekalkan makanan ketika balik. Mereka tersinggung kerana isteri saudara mereka itu langsung tidak datang menjenguk saudara terdekat sebelah suaminya di khemah makan tetamu. Waktu kami datang pula bukannya waktu puncak. Tempat kami duduk juga dilihat oleh isterinya yang berada di beranda rumah melayan tetamu lain.

Baru-baru ini selepas solat fardhu Asar di surau pejabat, seorang kawan keturunan Jawa yang dengannya saya selalu bergurau khususnya jika masing-masing telah agak lama tidak ‘menjejak tangga surau’ pejabat dan beliau juga sekali sekali mengunjungi blog saya menghampiri saya.

Beliau cuba membetulkan persepsi saya, isteri dan kakak ipar terhadap isteri kepada saudara terdekat isteri saya ketika menghadiri majlis perkahwinan saudara di Tanjung Karang, Selangor lebih setahun yang lalu. Katanya, “ Tidak boleh kecil hati kepada Si Isterinya kerana itu adat Orang Jawa melayan tetamu dalam majlis perkahwinan. Si Suami akan melayan tetamu di khemah makan dan Si Isteri pula melayan tetamu di dalam rumah.”

Saya tidak menyanggah penjelasan kawan itu. Bagaimanapun, jauh di sudut hati saya berkata-kata, “ Sikap tiada kaitan dengan sesuatu keturunan tetapi adalah milik individu.”

2 ulasan:

" "Kalau hendak tahu dalamnya lubuk, TANYALAH pada memerang"."