Pengikut

Assalamualaikom

.... Terima kasih Allah, Engkaulah Tuhan, akulah hamba ......

Selasa, 6 Januari 2015

PENJAJA TEPI JALAN

Dalam perjalanan ke pejabat emosi saya sedikit terganggu.

Seorang ibu muda berketurunan India bersama dua orang budak lelaki di usia bawah 6 tahun (mungkin anak-anaknya) berniaga kuih muih dan makanan untuk sarapan pagi di tepi jalan besar. Inilah kali pertama saya melihat mereka mula berniaga di situ.

Barangan yang dijual adalah secara ala kadar sahaja - tidak banyak. Mereka juga tidak menggunakan payung seperti yang selalu digunakan oleh kebanyakkan peniaga tepi jalan/kaki lima. Barangan jualan diletakkan di atas meja kayu usang tanpa alas plastik. 

Memek air muka tiga orang hamba Allah itu tidak ceria. Mereka seperti sangat-sangat mengharapkan simpati orang lalu-lalang.
 
Mereka tentu mempunyai alasan yang sangat kukuh sehingga sanggup ' berkamikazi' sedemikian rupa.

Berdasarkan penampilan si ibu yang  tidak memakai tudung, saya mengagak tiga beranak yang baru mula belajar berniaga ( saya tidak pernah melihat mereka berniaga di situ sebelum ini) itu bukan beragama Islam.

Penilaian spontan saya meramalkan bahawa usaha mencuba nasib secara berniaga kecil-kecilan untuk kelangsungan hidup keluarga itu tidak akan mampu bertahan. Kawasan persekitaran adalah majoriti penduduknya berketurunan Melayu. Secara umumnya, orang Melayu sangat ' religious' dalam memilih makanan. Dengan itu, peluang untuk menarik pelanggan Melayu sangat tipis.

Selain itu, elemen penampilan diri, persembahan barangan yang disediakan dan lokasi perniagaan adalah sangat-sangat tidak kondusif. Naif.

Sekalipun mungkin mereka bukan beragama Islam, di atas kelemahan diri yang mudah dialahkan oleh emosi, saya kasihan  melihat tiga beranak dengan air muka kasihan itu mencuba nasib berjualan di tepi jalan dalam keadaan serba kekurangan dan tidak mempunyai persediaan yang sepatutnya.

Sesungguhnya liku kehidupan ini sangat keras bagi sesetengah orang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

" "Kalau hendak tahu dalamnya lubuk, TANYALAH pada memerang"."