Pengikut

Assalamualaikom

.... Terima kasih Allah, Engkaulah Tuhan, akulah hamba ......

Sabtu, 11 Februari 2012

mencari melayu cameron highland


Wajah iras Melayu ditemui di mana-mana di Cameron Highland.  Di penginapan apartment dan hotel, di perkebunan sayur dan bunga, di taman rama-rama, di ladang teh, di cafeteria BOH di puncak Ladang BOH Sungai Palas, di pasar sayur dan bunga, di pasar malam Brinchang dan semestinya di Jabatan-Jabatan Kerajaan. Sembilan puluh peratus iras Melayu! Saya membuat andaian mudah : Orang Melayu sekarang mampu 'Cuti-Cuti'.

Nisbah kasar ini setelah dikecualikan wajah wanita iras Melayu  pekerja pasar malam, yang mudah dikenali melalu loghat Indon mereka. Orang Bangla atau India yang bekerja di kebun teh, sayur dan bunga tidak perlu diambil kira kerana jelas 'kebanglaan' atau 'keindiaan' mereka.

Ya, kita boleh mengira melalui 'simple arithmatic'dan merumuskan: Sembilan puluh sembilan peratus (99%)pekerja @ kuli dalam industri pertanian berteknologi tinggi di Cameron Highland ialah golongan pendatang. Malah, tidak ada sesiapa yang mempertikaikan jika anda mengatakan seratus peratus!

Bagaimanapun, apabila 'membanci' pekerja pendatang dari India kita harus lebih berhati-hati kerana nisbah bilangan pekerja berketurunan India di kalangan rakyat negara kita agak besar juga. Ini berkait rapat dengan kedatangan kaum India ke negara kita di masa era penjajahan Inggeris. Penjajah Inggeris membawa pekerja dari India untuk bekerja di ladang teh mereka. 

Kewujudan kaum India sejak begitu lama di Cameron Highland dapat dilihat melalui kemampuan mereka bersaing dan memberi impak dalam perniagaan mini market, kedai runcit dan restoran. Malah, dalam perniagaan restoran, kejayaan pengusaha kaum India yang beragama Hindu tidak mampu disaingi oleh pengusaha restoran Mamak (India Muslim) yang biasanya mudah meratah pesaing mereka di tempat-tempat lain. Di Cameron Highland (termasuk Tanah Rata dan Brinchang), susah , bukan 'susah sedikit' tetapi 'susah banyak' hendak mencari restoran Mamak.

Saya dapati beberapa restoran Mamak telah ditutup atau yang mampu bertahan menghadkan waktu perniagaan mereka. Nasihat saya kepada pengunjung tegar restoran Mamak, "Lupakan sahaja hajat anda untuk menghirup teh tarik sambil bersembang, melayari internet atau menonton EPL layar lebar di Cameron Highland." Anda boleh melakukannya di Ampang, Klang, Seremban, Rembau atau di mana sahaja kecuali di Cameron Highland.            

Dan, di tengah-tengah keriuhan pengunjung iras Melayu di Cameron Highland, saya cuba mencari 'Melayu Cameron Highland', yaani orang Melayu jati Cameron Highland. Bukannya Orang Asal (Orang Asli) tetapi Melayu Jati Cameron Highland.

Pada pendapat saya, satu-satunya cara untuk bertemu dengan Orang Melayu Jati Cameron Highland ialah secara mengunjungi kampung-kampung tradisional mereka. Di kesempatan yang terluang saya secara bersendirian membuat rayauan di sekitar Tanah Rata dan Brichang untuk mencari perkampungan tradisional kaum sebangsa , Melayu Jati Cameron Highland. Saya tidak menemuinya.

Secara beralas saya katakan bahawa mungkin ada perkampungan tradisional penduduk Melayu Jati di penempatan tanah tinggi yang dijumpai oleh juru ukur Inggeris bernama William Cameron pada tahun 1885 ini. Cuma, mungkin saya tidak menjumpai 'Kampung Melayu Jati Cameron Highland' itu semasa melakukan rayauan yang singkat. Saya juga tidak mendapatkan maklumat yang lebih lanjut dengan pihak yang ada 'authority' seperti Pejabat Daerah Cameron Highland.

Kendatipun demikian, saya dan pembaca mungkin mempunyai naluri ilusi yang sekata mengenai wajah-wajah gadis Melayu Jati Cameron Highland (jika ada) yang membesar dan diulit ekosistem tanah tinggi yang dingin, indah dan menenangkan. Naluri tidak pernah menipu. 

   

   

2 ulasan:

  1. Ujang Kutik,

    Lanjutan dari tulisan Tuan ni teruja pulak saya ingin melihat kesan ekosistem tanah tinggi pada wajah2 gadis malayu jati Cameron Highland..hehe

    Nota:..niat kena perjelas dengan terang....kang ada lak benda2 yang datang melayang ...ekeke

    BalasPadam
  2. Sdr theolrascal,

    'Beliau' belum baca lagi...

    Terima kasih dengan ingatan ini.

    BalasPadam

" "Kalau hendak tahu dalamnya lubuk, TANYALAH pada memerang"."