Pengikut

Assalamualaikom

.... Terima kasih Allah, Engkaulah Tuhan, akulah hamba ......

Rabu, 23 Mei 2012

manusia-manusia

“Andainya saya salah, ingatkan saya. Andainya saya tidak layak lagi memimpin, pilihlah seorang yang lebih baik. Saya akan bersama-sama di saf belakang memberi sokongan yang tidak berbelah bagi kepada pemimpin yang mengambilalih tempat saya.”
Mungkin kebanyakkan pemimpin pada mulanya memegang prinsip sedemikian. Prinsip tersebut adalah fitrah semula jadi ‘kemanusiaan’ manusia.
Kita juga secara semborono tidak boleh beranggapan bahawa binatang tidak mempunyai prinsip seperti itu kerana kita tidak mengalami kehidupan sebenar ‘kebinatangan’ binatang. Mungkin dalam kehidupan dunia binatang, ‘kemanusiaan’ adalah menjijikkan,membuat kerosakkan kepada seluruh warga alam, tidak bertimbang rasa dan kejam.
Banyak haiwan pupus kerana manusia. Gunung-ganang, bukit bukau,tasik, sungai,pohon-pohon dirosakkan oleh tangan-tangan manusia.
Namun demikian, manusia telah piawaikan bahawa tatalaku manusia lebih baik dari tatalaku haiwan. Maka, kita terimalah.
Sedemikian juga, kita tidak mengetahui ‘pe-el’ haiwan apabila dilucutkan jawatan,kalah dalam pemilihan kepimpinan atau dipecat.
Kita mengetahui gelagat manusia apabila dilucutkan jawatan, dikalahkan dalam pemilihan kepimpinan atau dipecat.
Sekonyong-konyong mereka akan berkawan dengan orang yang ‘bukan-bukan’.Sekonyong-konyong mereka akan membongkar segala kelemahan dan kesalahan bekas rakan-rakan ‘serumah’. Sekonyong-konyong mereka jadi manusia pembengis dan pendendam.
Mungkinkah ini ‘pe-el’ manusia yang tidak ada pada haiwan itu?       

2 ulasan:

  1. Balasan
    1. Sdr theolrascal,

      Benar, kita , orang biasa' tidak mengalami fasa itu.Bagaimanapun, apabila seseorang terjun ke dalam 'medan kuasa', beliau tidak boleh lagi berfikiran seperti orang biasa.

      Padam

" "Kalau hendak tahu dalamnya lubuk, TANYALAH pada memerang"."