Pengikut

Assalamualaikom

.... Terima kasih Allah, Engkaulah Tuhan, akulah hamba ......

Ahad, 12 Mei 2013

SINONIMNYA ORANG UTARA DENGAN UNGKAPAN 'ORANG KATA'

Catatan ini tidak bertujuan untuk mempersendakan mana-mana anak negeri, khususnya anak-anak negeri di sebelah utara - Kedah, Perlis dan Pulau Pinang. Catatan ini cuma ingin menyatakan kepelbagaian penduduk di negara ini yang boleh menunjukkan wilayah asal usul mereka apabila mereka bercakap. Saya juga yakin bahawa kebanyakkan orang mengetahui atau menyedarinya. Kelainan itu menunjukkan ' trade mark' penduduk di satu-satu wilayah.    

Jujurnya saya akui, bahawa saya tidak dapat membezakan dengan yakin samada seseorang itu berasal dari Perlis, Kedah , Pulau Pinang, dan daerah-daerah di sebelah utara Perak seperti Taiping apabila seseorang dari negeri tersebut bercakap dialek utara. Pada saya dialek percakapan mereka tidak ada perbezaan. Bagaimanapun, mengikut penerangan seorang kawan, ada perberbezaan antara satu dengan yang lain.

Namun demikian, ada satu ungkapan di mana penduduk di negeri-negeri sebelah utara 'bersepakat'. Ungkapan itu ialah ' Orang Kata'. Orang utara suka menggunakan ungkapan ' Orang Kata' apabila bercakap. 

Ungkapan 'Orang Kata' bukan sahaja digunakan dalam percakapan seharian tetapi juga samada tersasul atau disengajakan dalam majlis atau persekitaran yang formal. Saya pernah mendengar juruhebah radio dan pengacara television acapkali menggunakan ungkapan tersebut semasa bertugas.

Salahkah 'latah' menggunakan ungkapan ' Orang Kata' yang tidak membantu pembangunan ayat dalam majlis atau persekitaran rasmi? 

Saya mungkin keterlaluan jika mengatakan bahawa hampirnya ungkapan tersebut di bibir orang utara adalah 'satu penyakit'. Dalam banyak keadaan, penggunaan ungkapan ' Orang Kata' tidak sesuai dengan maksud ayat. Iannya terhasil melalui kebiasaan 'semula jadi' kerana asuhan latar belakang. Ianya sukar atau  tidak dapat diabaikan ketika bercakap.  

Penggunaan ungkapan 'Orang Kata' yang tidak membantu pembangunan ayat tetapi digunakan kerana kebiasaan oleh satu juzuk masyarakat dalam situasi formal seperti di majlis-majlis rasmi, di radio dan television sepatutnya tidak berlaku dengan sewenang-wenangnya. Saya tambah, kecuali di negeri-negeri utara kerana ungkapan itu milik mereka. Ada ketikanya sesuatu peraturan atau budaya itu cuma sesuai di satu tempat tetapi tidak sesuai di tempat lain. 

Saya tidak mengatakan bahawa orang lain seperti orang Johor, Melaka, Negeri Sembilan, Pahang, Terengganu atau Kelantan tidak menggunakan ungkapan itu. Ada juga sebilangan yang menggunakannya tetapi bilangannya tidak banyak. 

Saya tidak melarang orang utara menggunakan ungkapan ' Orang Kata'. Silakan. Itu kebiasaan saudara.

Yang saya maksudkan ialah kesesuaianya di majlis atau persekitaran rasmi (contohnya, radio dan television). Boleh digunakan tetapi jangan sampai 'memudaratkan' pembangunan ayat dan kelancaran ucapan. Sama juga maksudnya tidak sesuai menggunakan bahasa pasar atau Bahasa Inggeris rojak di majlis-majlis rasmi,  radio, television dan sebagainya. Kerana, majlis rasmi dan media rasmi ada etikanya. 









2 ulasan:

  1. ujang kutik,

    kalau sudah sebati dengan ungkapan tertentu..saperti di atas tu..
    ayat ayat yang lain macam tak boleh nak di sambung..
    kelancaran nye telah terganggu...ekeke.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sdr theolrascal,

      Benar, masing-masing ada 'kelebihan' termasuk orang negeri saya.

      Padam

" "Kalau hendak tahu dalamnya lubuk, TANYALAH pada memerang"."