Pengikut

Assalamualaikom

.... Terima kasih Allah, Engkaulah Tuhan, akulah hamba ......

Sabtu, 8 Jun 2013

TERKENANG-KENANG HARAP SELALU.....

Berenang-renang ikan ke hulu
Buah pauh termasuk pukat
Terkenang-kenang harap selalu
Setiap detik teringat-ingat

Kawan saya, Ramli (bukan nama sebenar), ditukarkan dari daerah asalnya, Alor Setar, Kedah ke Ibu Pejabat, Kuala Lumpur sejak lebih 10 tahun yang lalu. Dia datang ke Kuala Lumpur sendirian. Isteri dan 3 orang anaknya masih terus menetap di Alor Setar. Dia balik ke Alor Star ' menemui pelangi ' (dia suka menyebut ungkapan ini) pada tiap-tiap cuti hujung minggu dengan menggunakan pengangkutan bas.

Segalanya berjalan lancar, samada keluarga di Alor Setar atau di tempat kerja. Tiga orang anaknya berjaya dalam pelajaran - yang tua (perempuan) telah tamat membuat ijazah pertama dan bekerja, kedua (perempuan) di IPTA dan ketiga (lelaki) di sekolah berasrama penuh.

Dia juga sangat berjaya dalam kerjaya. Dia dinaikkan pangkat ke tahap tertinggi dalam hiraki skim perkhidmatan jawatannya.

Senario sebegini mungkin agak asing bagi 'kita' yang dimanjakan  kerana tiada desakan atau 'keterpaksaan'. Di luar kepompong dunia kita, ramai yang 'kurang bernasib baik' kerana demi kepentingan kerjaya dan punca rezeki, mereka berjauhan dengan keluarga.

Suami kepada anak saudara saya yang ditempatkan bertugas di Sudan menghabiskan cuti sebulannya hari ini (8/6/13) dan 'terpaksa' berangkat semula ke Sudan malam ini. Dia meluahkan betapa begitu sekejapnya cuti selama satu bulan yang diperolehinya. 

Mengepalai golongan ' MALBAT ' (ungkapan popular golongan yang terpaksa tinggal berjauhan dengan keluarga) ini adalah; Anggota tentera laut, pekerja kapal, wartawan, pekerja syarikat petroleum, pekerja firma juruukur, pekerja pembalakan, pendakwah dan banyak lagi termasuk kes-kes terpencil di kalangan guru yang ditukarkan ke daerah pedalaman Sabah dan Sarawak.

Berat mata yang memandang, berat lagi bahu yang memikul. ' Kesian '. Kita cuma memandang, mereka mengalaminya - berjauhan dengan isteri dan anak-anak terutamanya yang masih kecil.

Banyak cabaran, dugaan dan godaan samada di pihak suami, isteri dan anak-anak ketika menyantuni hidup berkeluarga dalam situasi berjauhan sesama sendiri. Sesungguhnya, inilah kehidupan. Kadang-kadang kita tidak berdaya membuat pilihan.  

2 ulasan:

  1. Alhamdulillah. IM tak pernah tukar kerja walaupun lebih 30 tahun!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sdr IM,

      Kita ditakdirkan sedemikian. Setia dan disantuni.

      Padam

" "Kalau hendak tahu dalamnya lubuk, TANYALAH pada memerang"."