Pengikut

Assalamualaikom

.... Terima kasih Allah, Engkaulah Tuhan, akulah hamba ......

Ahad, 7 Julai 2013

Bukan ' Big Deal '

Mungkin di antara perkara yang menyeronokkan adalah mendapat 'barang percuma' dan ' barang terpijak '.

Bukanlah sesuatu yang menghairankan melihat pegawai tinggi sesebuah agensi beratur dan berasak-asak dengan kakitangan bawahan cuma untuk mengambil bayaran (insentif) yang tidak seberapa kerana menghadiri mesyuarat koperasi pegawai/kakitangan.

Seorang pegawai tinggi agensi sanggup bertegang leher dengan urusetia pesta sukan jabatan kerana beliau tidak diberikan cenderahati kedatangan seperti yang diberi kepada semua staf lain di atas alasan berlaku kesilapan teknikal atau terlepas pandang. Barangan yang di'ributkan' itu mungkin cuma sebuah ' mug ' kecil sahaja.

Jumaah dari latar belakang status yang berbeza sanggup beratur-panjang (kalaupun tidak berebut) cuma untuk mendapatkan secawan teh tarik dan sepiring meehon goreng selepas selesai solat tarawikh di masjid.

ULASAN:

Gelagat yang tidak sepadan dengan kedudukkan seseorang boleh berlaku kepada sesiapa sahaja. Ianya adalah naluri semula jadi, bukannya kerana di atas unsur-unsur lain seperti tamak atau pentingkan diri.

Apabila ianya diadun dengan persekitaran yang mengujakan (seperti kemeriahan selepas selesai solat di surau/masjid atau hiruk pikuk dan gurau senda ketika beratur menunggu giliran), keterujaan 'mendapat barang percuma' atau 'mendapat barang terpijak' boleh memberikan keseronokkan yang teramat yang tidak dapat dinyatakan dengan kata-kata.

Ianya bukan suatu kesalahan atau perkara yang mengaibkan seseorang! Ianya juga bukan satu ' Big Deal ' tetapi begitulah selalunya..............


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

" "Kalau hendak tahu dalamnya lubuk, TANYALAH pada memerang"."