Pengikut

Assalamualaikom

.... Terima kasih Allah, Engkaulah Tuhan, akulah hamba ......

Jumaat, 23 Ogos 2013

SYAIR DARI BUKU LAMA

Menyedari cetek ilmu agama, saya tidak berani menyelitkan ayat Al-Quran atau Hadis dalam catatan saya. Bagaimanapun, dalam catatan kali ini saya sertakan sebuah hadis yang pernah saya baca atau dengar. Namun demikian, saya tidak mengetahui sumber dan status hadis itu.

Rasulullah s.a.w telah berkata dan maksudnya adalah : " Ada 3 suara yang disukai Allah; suara ayam jantan berkokok ( di waktu hampir Subuh), suara orang membaca Al-Quran dan suara orang memohonkan ampun di waktu akan Subuh."

Sehubungan ini, saya paparkan petikan sebuah syair yang dikutip dari sebuah buku (kitab) lama iaitu ' Hai Anak'. Buku itu tidak pula menyatakan nama syair itu. Syair itu adalah mengenai kelebihan hamba yang menghidupkan malam.

Demi Allah, demi Tuhan ku
Dusta aku dalam kata ku
Mengaku dekat bagai terpaku
Kepada Allah, Penguasa ku.

Segala mudah aku rasakan
Taat dan cinta aku ucapkan
Isi maananya aku tinggalkan
Mulut menyebut, hati mungkirkan.

Di akhir malam yang masih kelam
Di waktu tenang seisi alam
Aku berbaring di atas tilam
Bagaikan batu di lumpur dalam.

Saya bukan seorang ustaz. Saya cetek ilmu agama. Bagaimanapun, andainya ada di kalangan pembaca yang mendapat manfaat dari catatan ini, itulah dakwah saya.

Wallahua'lam. 
   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

" "Kalau hendak tahu dalamnya lubuk, TANYALAH pada memerang"."