Pengikut

Assalamualaikom

.... Terima kasih Allah, Engkaulah Tuhan, akulah hamba ......

Isnin, 14 Oktober 2013

KERINTING RAMBUT

Salon gunting rambut ekslusif di Tingkat 2, Kompleks Beli Belah Ampang Point, Selangor umpama langit dengan bumi jika dibandingkan dengan kedai gunting rambut wanita di Pekan Tampin, Negeri Sembilan.

Buatlah perbandingan dari segi mana sekalipun - antara tukang gunting dan kerinting rambut, hiasan dalaman, aksesori dan lain- lain lagi. Tidak akan ada titik persamaan.

Apatah lagi jika perbandingan itu dibuat antara salon gunting rambut unisex di Tingkat 2, Kompleks Beli Belah Ampang Point itu (sekarang) dengan kedai gunting dan kerinting rambut wanita di Pekan Tampin, Negeri Sembilan yang pernah beroperasi lebih 4 dekad yang lalu.

Orang gila sahaja yang terfikir hendak membuat perbandingan antara kedua-dua kedai itu. Namun, ada satu persamaannya.

Setiap kali saya melewati salon gunting rambut unisex di Tingkat 2, Kompleks Beli Belah Ampang Point saya akan teringatkan arwah ibu dan adek perempuan saya ketika membuat persediaan menyambut Hari Raya lebih empat dekad yang lalu. Ketika itu saban tahun apabila menyambut Hari Raya, adek perempuan saya akan mengerintingkan rambutnya di Pekan Tampin, Negeri Sembilan. Saya turut menemankannya bersama arwah ibu.

Melalui pengalaman itulah sehingga sekarang saya masih 'menyimpan di dalam minda kehidupan' aroma bau cecair yang digunakan untuk mendandan atau mengerintingkan rambut di Pekan Tampin lebih empat dekad yang lalu.

Aroma bau cecair yang digunakan untuk mendandan rambut (termasuk mengerinting) rupa-rupanya tidak mengalami proses transformasi yang seiring dengan anjakan lain dalam busines dandanan rambut!

Aroma bau cecair yang digunakan oleh tukang gunting dan kerinting rambut yang amat menyenangkan di Pekan Tampin, Negeri Sembilan lebih empat dekad yang lalu adalah 100% sama dengan aroma bau yang terlepas dari pintu salon gunting rambut ekslusif berhawa dingin di Tingkat 2, Kompleks Beli Belah Ampang Point, Selangor yang ada sekarang.

Sehubungan ini, setiap kali melewati salon gunting rambut unisex di Tingkat 2, Kompleks Beli Belah Ampang Point, saya akan teringatkan momen-momen indah dan mengasyikkan suatu ketika dahulu. Saya juga secara spontan mengimbau semula betapa 'cantiknya' adek perempuan saya menggayakan fesyen rambut kerinting.

6 ulasan:

  1. Saya tengok ayah saya gunting rambut di kedai Pak cik Majid di Pekan Rembau

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya balik raya di kampung & tidak sempat menjenguk blog.

      Pak Cik Majid ada lagi ke. Saya cuma sekali gunting rambut dengan beliau. Selebihnya di pekan saya, Pekan Kota.

      Padam
  2. ujang kutik,

    ..lalu saya teringat akan sabun 'cap kapak' yang di gunakan ibu untuk membasuh pakaian. ahahaha.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sdr theolrascal,

      Saya balik kampung & tidak sempat jenguk blog.

      Sabun cap kapak warna hijau juga basuh kasut Fong Keong....

      Padam
  3. Dulu, bila IM baca perkataan unisex, mula fikir yang bukan-bukan. Hendaknya, amoi yang pegang gunting tu pun punya la seksi...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sdr IM,

      Saya balik kampung & tidak sempat jenguk blog.

      Realitinya tempat gunting rambut unisex memang banyak 'fitnahnya'.

      Padam

" "Kalau hendak tahu dalamnya lubuk, TANYALAH pada memerang"."