Pengikut

Assalamualaikom

.... Terima kasih Allah, Engkaulah Tuhan, akulah hamba ......

Sabtu, 30 November 2013

KISAH SEORANG KAWAN

Al-kisah, ketika bertugas luar pejabat di Tanah Merah, Kelantan lebih kurang setahun yang lalu seorang kawan di pejabat cawangan menceritakan takdir yang telah menimpa keluarganya. Isterinya, hujung 30-an, seorang guru secara tiba-tiba diserang penyakit angin ahmar (stroke). 

Setelah puas berusaha, dia terpaksa menerima hakikat bahawa isterinya tidak dapat dipulihkan kembali seperti sediakala. Isterinya menjadi OKU (lumpuh) sepanjang hayatnya. 

Maka, bermulalah satu episod baharu dalam rutin hidupnya. Dia yang mempunyai tiga orang anak terpaksa melakukan semua urusan keluarga yang mana sebelum itu dikongsi bersama isteri yang disayang - menguruskan isteri dan anak-anak dari A - Z. 

Adek beradek, saudara mara, jiran-jiran dan rakan taulan berduyun-duyun datang membantu dan menziarah pada fasa awal isterinya diserang angin ahmar.

Arakian, selepas beberapa ketika, rakan taulan, jiran-jiran,saudara mara dan bahkan adek beradik sendiri mula 'letih' dan akhirnya menjauhkan diri. Sedemikian, akhirnya dia sendirian mengharungi badai musibah yang menimpa keluarganya.

Kisah ' derita ku tanggung sendiri' adalah kisah biasa dan telah diterima sebagai 'hukum hidup' yang sifatnya sejagat. Benarlah, kawan ketawa ramai, kawan menangis susah hendak dicari. Sesungguhnya dalam sebarang perkara, di atas batu jembala diri sendirilah letaknya tanggungjawab menangani segala sesuatu.

Sedemikian, sesiapa pon yang ditimpa ujian seperti ini tidak perlu berkecil hati atau terlalu kritis terhadap orang lain terutamanya di kalangan kaum kerabat. Mungkin diri sendiri juga melakukan perkara yang sama ke atas orang lain semasa mereka ditimpa musibah atau masalah. Justeru itu, hadapilah marathon musibah,ujian atau kepayahan hidup dengan sabar.

Sekalipun demikian, orang Islam yang baik tidak akan pernah jemu ambil peduli dan akan terus membantu orang lain dengan sedaya upaya. Wallahua'lam.  



2 ulasan:

  1. Kadang-kadang kita boleh menjadi letih kepada diri sendiri juga

    BalasPadam
  2. Sdr Tanpa Nama,

    Bukankah itu namanya ' Derita kutanggung sendiri'.......?

    BalasPadam

" "Kalau hendak tahu dalamnya lubuk, TANYALAH pada memerang"."