Pengikut

Assalamualaikom

.... Terima kasih Allah, Engkaulah Tuhan, akulah hamba ......

Ahad, 27 April 2014

DIALEK NEGERI SEMBILAN ' MADE IN ' MANA?

Saya meminta maaf kepada pembaca tetap dan penjenguk blog ini kerana kebelakangan ini saya agak kerap memaparkan mengenai Negeri Sembilan.

Saya 'menderita' kerana pencarian mengenai transformasi dialek Negeri Sembilan yang ' lari ' dari dialek asas penutur dari Tanah Minangkabau (dialek Minang) atau penduduk asal Negeri Sembilan (dialek Orang Asal) masih belum menemui jawapan yang jelas.

Dialek Negeri Sembilan tidak sama dengan dialek Minang. Dialek Negeri Sembilan juga tidak sama dengan dialek yang digunakan oleh penduduk Orang Asal.

Seimbas dengar seolah-olah dialek Negeri Sembilan itu adalah dialek Minang. Namun, tidak sama. Hakikatnya, Orang Negeri Sembilan tidak boleh bercakap dalam dialek Minang dan bahkan tidak memahami kebanyakan maana perkataannya.

Dalam keadaan biasa, mana-mana dialek yang dominan iaitu samada dialek Minang atau dialek penduduk asal akan ' menelan ' dialek yang lemah. Sungguh pun dialek Minang dilihat lebih kuat dari dialek penduduk asal, didapati dialek itu (Minang) tidak cukup kuat menewaskan lawannya (dialek penduduk asal) secara total.

Dalam kata lain, jika pengaruh dialek Minang cukup kuat sudah tentu penduduk Negeri Sembilan sehingga ke hari ini bercakap dialek Minang Asli sama seperti yang diucapkan oleh masyarakat di perkampungan orang-orang Minang di Beranang, Gombak dan di Tanah Minangkabau, Indonesia.   

Inilah yang saya katakan bahawa dialek Negeri Sembilan adalah : 'Hendak dikatakan dialek Minang, tidak dialek Minang, hendak dikatakan dialek penduduk asal,  tidak dialek penduduk asal'. Sedemikian, wujudnya dialek Negeri Sembilan adalah satu misteri.

Sila peramati lagu-lagu dialek Negeri Sembilan dan Minang seperti di bawah serta fokus kepada perbezaannya:


LAGU RAKYAT N.SEMBILAN: BONGAI


LAGU DIALEK N.SEMBILAN (MODEN): GADIS JOLOBU


LAGU MINANG : NASIB KABAU PADATI


Jujurnya, sekalipun ada perbezaan yang agak ketara (antara dialek Negeri Sembilan dengan dialek Minang), pada saya ada tautan susur galur keturunan yang tidak akan terputus selagi ada bulan dan bintang antara penutur dialek Negeri Sembilan dengan penutur dialek Minang di mana sahaja di atas muka bumi ini. 

Sekalipun dialek asal Minangkabau yang pernah dituturkan oleh nenek moyang Orang Negeri Sembilan dari Tanah Minangkabau lebih 5 abad yang lalu telah lebur, namun masih ada sisa-sisanya lagi pada setiap keturunan mereka di Negeri Sembilan sehingga ke hari ini. 

Sesungguhnya, misteri kewujudan dialek Negeri Sembilan, 'Hendak dikatakan dialek Minang, tidak dialek Minang, hendak dikatakan dialek penduduk asal,  tidak dialek penduduk asal' mungkin tidak akan terungkai sehingga bila-bila.  Tentunya situasi ini jauh lebih dahsyat dari misteri kehilangan MH370.  

Baranang ...boghonang, putush....putuih, ko mano.....kama....

5 ulasan:

  1. mirip dengan bahasa minang luhak limo puluah koto/payakumbuh, tapi banyak bedanya.

    BalasPadam
  2. Nofri Melsi,

    Memang saya ada terbaca bahawa 'pendatang' awal dari Tanah Minangkabau ke Negeri Sembilan adalah dari Luhak Limo Puluh Koto.

    Terima kasih.

    BalasPadam
  3. Abg teruskan den sokong. Den pun nak tau. Salam sy Dari Lenggeng.

    BalasPadam
  4. katanya mirip 70% dialek orang siak. membenarkan teori dimana nenek moyang kita berdiam dulu di siak beberapa genegrasi sebelum ke n9.

    BalasPadam

" "Kalau hendak tahu dalamnya lubuk, TANYALAH pada memerang"."