Pengikut

Assalamualaikom

.... Terima kasih Allah, Engkaulah Tuhan, akulah hamba ......

Jumaat, 26 September 2014

JABAT

Sebuah masjid kaum Pakistan di Taiping, Perak

Hari ini, 26/9/14, hari Jumaat. Kita, kaum lelaki yang akhil baligh dan tiada keuzuran syarie akan memanjat tangga masjid untuk menunaikan solat Jumaat. Solat Jumaat tidak boleh dilakukan secara sendirian di rumah. Semua orang tahu perkara ini.

Sesampai di masjid kita, kaum lelaki kebiasaannya menunaikan solat sunat tahiyatul masjid sementara menunggu azan dikumandangkan. Selesai melakukan solat sunat kita, kaum lelaki akan berdoa dan seterusnya niat beriktikaf. Selepas itu kita, kaum lelaki dengan air muka yang manis dan ceria akan bersalaman dengan jumaah yang duduk di sebelah kanan dan kiri. Ini adalah perbuatan 'basic' kita, kaum lelaki orang Melayu ketika berada di masjid.

Tiba-tiba seorang jumaah mengisi ruang kosong di antara kita dengan jumaah yang kita telah bersalaman sebentar tadi. Lelaki yang berpakaian kemas itu dengan agak kasar meletakkan telefon bimbit di hadapannya tanpa memperdulikan kita. Dia terus solat sunat tahiyatul masjid.
  
Dia mungkin  ' some body ' @ orang berpangkat @ berkedudukkan. Air mukanya ketika solat kelihatan tidak menyenangkan -   masam, sombong, berlagak....  Kita mungkin telah menanam persepsi mengenai ' jiran ' baharu yang sombong dan berlagak itu. Kita mula membencinya.

Usai solat dia berdoa. Usai berdoa dia dengan sebuah senyuman menyuakan tangan untuk bersalaman dengan kita yang duduk di sebelah kanannya dan seterusnya jumaah yang duduk di sebelah kirinya.

Huluran tangannya menghapuskan segala prasangka tidak baik kita kepadanya secara spontan. Hati kita menjadi cair. Itulah hebatnya ' penangan ' berjabat tangan!

Hulurkanlah tangan anda untuk bersalaman kepada sesiapa sahaja dengan perasaan rendah diri. Dengannya tercipta sebuah episod persahabatan yang mengesankan.. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

" "Kalau hendak tahu dalamnya lubuk, TANYALAH pada memerang"."