Pengikut

Assalamualaikom

.... Terima kasih Allah, Engkaulah Tuhan, akulah hamba ......

Sabtu, 8 Oktober 2011

ziarah dan masakan minang

06 Oktober 2011(Khamis): 

Bab Satu - Ziarah:
Saya mengambil cuti kecemasan hari ini kerana isteri kepada sepupu arwah ibu saya meninggal dunia di Taman Melati, Gombak. Allahyarhamah berusia 54 tahun dan semasa hayatnya bertugas di Hospital Besar Kuala Lumpur. Semoga Allah mengampuni dosa-dosanya dan ditempatkan di kalangan hamba Allah yang dirahmati.   

Bab Ke-2 - Masakan Minang:

Di dalam perjalanan balik ke rumah di Ampang, lebih kurang pukul 2.00 petang, saya dan isteri bercadang singgah makan di Taman Melewati. Awal-awal lagi orang rumah telah mengingatkan bahawa dia tidak mahu makan di restoran masakan Padang kegemaran saya, Restoran Minang Saiyo.  Dia tidak suka masakan Padang. Sebaliknya, saya obses masakan itu.

Seorang tukang kasut keturunan Minangkabau yang beroperasi berhampiran restoran itu pernah memberitahu saya bahawa maana 'Saiyo' ialah Seiya Sekata.  Melaluinya saya mendapat tahu bahawa kebanyakkan tukang kasut di kaki lima kedai ialah pendatang berketurunan Minangkabau.

Disebabkan sebelum ini dia (isteri saya) secara 'terpaksa' mengikut saya makan di restoran Minang tersebut, kali ini saya mengalah. Tidak mengapa, ini langkah undur seorang pendekar. Saya mengikut sahaja dia mencari kedai makan 'Melayu' yang menjadi pilihannya. Akhirnya, kami singgah di sebuah gerai yang terlertak di dalam kompleks medan selera tidak beberapa jauh dari restoran itu.

Selain dari menyediakan berbagai jenis masakan 'Melayu', kami tertarik di atas kebersihan  kedai makan yang menggunakan peralatan 'stainless steel' ini. Yang paling menarik perhatian ialah keterampilan tuan punyai kedai makan ini, seorang lelaki berusia lebih kurang 70 tahun. Dia berniaga bersama isterinya dan seorang pembantu.

Mengikut standard Malaysia, cara dia berpakaian persis pakaian seorang pegawai di pejabat. Seluar dan bajunya digosok rapi. Saya sempat bergurau dengan  isteri, " Side baju dan seluarnya kalau terkena tangan boleh luka." Dia juga memakai kasut yang berkilat. Sudah pasti dia juga memakai stokin. Peniaga yang mengenakan ketayap putih bersih ini kelihatan amat kemas.

Ketika membayar harga makanan, saya telah bertanya kepada peniaga itu maana 'GANTINO' yang dipaparkan pada papan tanda ' Kedai Makan Gantino' di kedainya. Dia memberitahu bahawa 'GANTINO' ialah perkataan Minangkabau yang membawa maksud, 'Barang Hilang Ganti'.

'Moral of the story', kedua-dua kedai makan itu diusahakan oleh orang Minang.   Cuma bezanya:Restoran Minang Saiyo ada masakan Padang, Kedai Makan Gantino pula menyediakan masakan Minang.

Mungkin, isteri saya Orang Masjid Tanah, tidak suka masakan Padang sahaja. Sebaliknya, dia suka masakan Minang. Bagaimanapun, pada saya sama sahaja, tiada bezanya. Apa pun, hajat saya hendak makan masakan Minang/Padang kesampaian juga!

2 ulasan:

  1. masakan minag memang sodap bai,, sey bila ziarah ke jakarta, memang suko boli masakan kan minag mkn kat bilik hotel,,,,,

    BalasPadam
  2. Pak Oncu,

    Sayangnya seluruh N9 tak ado Nasi Padang.

    Lagi satu Kg.Bintongan sehari dua ni popular seluruh Malaya.Apo tak sughuh saudara lamo kito dari Miku lelah duo tigo oghang tu.

    BalasPadam

" "Kalau hendak tahu dalamnya lubuk, TANYALAH pada memerang"."