Pengikut

Assalamualaikom

.... Terima kasih Allah, Engkaulah Tuhan, akulah hamba ......

Jumaat, 18 November 2011

anak-anak Terengganu pandai-pandai.......


Saya berasal dari Negeri Sembilan. Di dalam kebanyakkan perkara saya amat berbangga dengan apa jua kehebatan dan kelebihan yang dicapai oleh Negeri Sembilan. 

Sudah tentu saya amat berbangga dengan kejayaan pasukan bolasepak Negeri Sembilan menjadi Juara Piala Malaysia 2011. Selain dari itu, pasukan bolasepak Negeri Sembilan juga telah ke pertandingan akhir Piala Malaysia sebanyak tiga tahun berturut-turut sejak tahun 2009. Dari tiga penampilan tersebut, Negeri Sembilan telah berjaya membawa balik Piala Malaysia ke Seremban sebanyak dua kali - 2009 dan 2011. Pada saingan tahun ini (2011), secara kebetulan pasukan Negeri Sembilan telah menumpaskan pasukan Negeri Terengganu.

Bagaimanapun, sekalipun pencapaian Negeri Sembilan dalam sukan bolasepak tanah air amat membanggakan , saya lebih berbangga dengan pencapaian anak-anak Negeri Terengganu  dalam bidang pendidikan , khususnya di dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) termasuk yang baru diumumkan semalam (17 November 2011). Sehubungan itu, kebanyakkan akhbar hari ini (18 November 2011) memaparkan 'Terengganu Kekal Terbaik 11 Tahun' di peringkat kebangsaan. Tahniah! Syabas!

Jumlah penduduk Negeri Terengganu berdasarkan bancian 2010 ialah 1,168,259 orang.  Penduduk etnik Melayu merupakan kelompok majoriti iaitu 90% dari keseluruhan jumlah penduduk. Tidak syak lagi bahawa majoriti anak-anak yang berjaya dengan cemerlang selama 11 tahun berturut-turut tersebut ialah anak-anak Melayu. Mereka, anak-anak Terengganu telah membuktikan bahawa 'Melayu Boleh, Terengganu Boleh.'  

Sekali lagi saya ucapkan syabas kepada anak-anak pintar Negeri Terengganu. Anda hebat. Kalaulah ada soalan di dalam peperiksaan UPSR berbunyi, " Anak-anak negeri mana yang paling pandai?: Jawapannya pasti, "Anak-anak Negeri Terengganu!"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

" "Kalau hendak tahu dalamnya lubuk, TANYALAH pada memerang"."