Pengikut

Assalamualaikom

.... Terima kasih Allah, Engkaulah Tuhan, akulah hamba ......

Selasa, 10 Julai 2012

mungkin perkara remeh temeh

SEBENTAR tadi, sebelum menunaikan solat Isyak, seorang jumaah berdiri di hadapan mimbar. Dengan nada sedih, dia merayu supaya jumaah yang hadir mengadakan solat hajat selepas selesai solat Isyak untuk mendoakan keselamatan keluarga terdekatnya yang masih koma di hospital kerana kemalangan jalan raya di Karak.

Alhamdulillah, sebanyak tiga saf jumaah dengan bilangan lebih kurang 50 orang untuk satu saf  telah menunaikan solat hajat berimamkan penceramah  kuliah maghrib. Selebihnya dua saf lagi bergegas keluar dari saf samada menunaikan solat sunat ba'diah di bahagian belakang dewan solat atau meninggalkan masjid.    

Seorang jumaah mualaf sangat kecewa dengan jumaah yang tidak bersimpati dengan mangsa kemalangan. Rungutnya selepas selesai menunaikan solat hajat, " Olang minta tolong sedikit pun talak boleh. Nanti lu kena, balu lu tahu. Sikit punya hal pun kila sangat."

Saya cuba mencari mualaf yang prihatin dengan 'perkara remeh temeh' itu di seluruh ruang masjid. Saya tidak menemuinya. Saya keliru.  Atau, sayakah yang terlalu banyak berfikir 'perkara remeh temeh' sehingga terkeliru?






Tiada ulasan:

Catat Ulasan

" "Kalau hendak tahu dalamnya lubuk, TANYALAH pada memerang"."