Pengikut

Assalamualaikom

.... Terima kasih Allah, Engkaulah Tuhan, akulah hamba ......

Khamis, 6 September 2012

YANG PERNAH DIBESAR DAN DIMULIAKAN

Hari ini, 6 September 2012 bersamaan hari ke-19 Syawal, organisasi tempat saya bertugas mengadakan majlis sambutan hari raya. Majlis sambutan hari raya seperti ini adalah amalan tradisi kami sejak berpuluh tahun yang lalu. 

Seperti majlis-majlis sambutan sebelumnya, sambutan pada tahun ini sangat 'happening'. Hebat dari segi tetamu yang diundang, program yang diatur dan juadah yang disediakan. Tetamu yang diundang termasuklah bapak menteri, VIP dan termasuk juga anak-anak yatim. Sebanyak 16 ekor kambing telah dikorbankan. Selain itu terdapat berbagai jenis makanan lain yang disediakan di khemah-khemah yang didirikan di sekeliling pejabat. Para pengunjung dihiburkan dengan 'live band' dan juga karaoke. Semua yang hadir berpuas hati dan tersenyum sampai ke telinga.

Di tengah kemeriahan sambutan hari raya tahun ini saya sempat memerhati kelibat seseorang. Beliau datang berseorangan dan memasuki kawasan bangunan pejabat 13 tingkat kami melalui pintu kecil di sebelah belakang . Beliau meletakkan kereta di tempat letak kereta kakitangan biasa. Saya, seorang kawan dan seorang pengawal keselamatan bertugas yang berada di situ sempat bersalaman dengan beliau. Mudahnya kehidupan beliau. Tiada protokol, tiada yang menyambut, tiada pengiring yang berlari anak mengiringi beliau, tiada kebesaran, tiada kemuliaan....... 

Kerana, segala kebesaran dan kemuliaan sedang berlangsung di pintu besar bangunan pejabat. Dari orang No. 1 hingga ke pelayan pejabat sedang menyambut ketibaan bapak menteri, timbalan menteri, ahli-ahli pihak berkuasa dan tetamu VIP yang lain. Selepas itu dengan hormatnya tetamu kehormat tersebut diiringi ke 'meja santapan khas VIP'. 

Beliau yang ditemani oleh dua tiga orang pegawai yang pernah bertugas di bawahnya, cuma memerhati sayu orang-orang hebat dari sebuah khemah untuk tetamu di kalangan orang biasa. Dengan diiringi oleh dua tiga orang pegawai tadi, beliau meninggalkan majlis yang masih meriah tanpa disedari oleh kebanyakkan pegawai dan kakitangan yang pernah berketuakannya.  

Beliau bukannya seperti Husni Mubarak atau Sadam Husin yang dibenci oleh rakyatnya. Beliau yang baru bersara setahun yang lalu sebagai 'Orang No.1' sangat disenangi oleh pegawai dan kakitangan sepanjang tempoh beliau memimpin organisasi kerajaan yang agak berpengaruh ini. 

Dosa beliau sehingga 'Tidak Dibesarkan dan Dimuliakan' lagi cuma kerana 'beliau tidak berpangkat lagi'. Beliau telah bersara. Itu sahaja. Namun demikian, diharapkan beliau tidak berkecil hati. Ini adalah hukum hidup sejagat yang akan dialami oleh pemimpin.     

4 ulasan:

  1. Ujang Kutik,

    Hiba pulak saya membaca nye. Namun itu lah lumrah nye setelah kita tidak lagi berkepentingan.Ia berlaku di mana2 pun.

    Kambing 16 ekor...meriah ...meriah.

    BalasPadam
  2. Sdr theolrascal,

    Benar, ini hukum sejagat - lumrah apabila tiada lagi kuasa.

    BalasPadam
  3. Saudara Ujangkutik,

    Seperti pepatah lama 'Bagai ular menyusur akar, tidak hilang bisanya'.

    Yang penting berlapang dada. Insya'Allah, akan mendapat ketenangan jiwa.

    BalasPadam
  4. Sdr Pak Mail,

    Assalamualaikom.

    Semoga tuan terus mewarnai dunia blog kita.T.Kasih.

    BalasPadam

" "Kalau hendak tahu dalamnya lubuk, TANYALAH pada memerang"."