Pengikut

Assalamualaikom

.... Terima kasih Allah, Engkaulah Tuhan, akulah hamba ......

Sabtu, 19 April 2014

OH Negeri Den

Demi negeri asal usul:


DATANGLAH KE NEGERI SEMBILAN




APO NAK DI KATO - lagu evergreen, patah-patah sebutan dalam dialek asli Negeri Sembilan. Penyanyi (Ito) bukan anak jati Negeri Sembilan. Beliau anak Melaka (Alor Gajah) yang bersempadan dengan Negeri Sembilan yang penduduknya bertutur dalam dialek Negeri Sembilan. 



JUMPO KAWAN LAMO


NYOMONDO (penyanyi hebat berbakat ini tidak diketahui nama beliau)


Sebelum terjerumus dan diaibkan sehingga terjerumus ke Liga Perdana  bolasepak Malaysia, Negeri Sembilan adalah kuasa bolasepak tanah air. Jang perlu bangkit jangan tidur lama sangat!!


 
MONANG...JUARO..(dari http://greenball.multiply co.)

YAB Menteri Besar Negeri Sembilan Datuk Seri Mohamad bin Hassan - contoh pengucap dialek Negeri Sembilan sebenar yang tiada tolok bandingnya. Sekalipun beliau berucap secara rasmi dalam Bahasa Malaysia standard, ' telur ' dialek Negeri Sembilan masih melekat pada patah-patah sebutan yang diucapkan.


Saya secara sengaja tidak menyelitkan lagu popular Apo Kono E Jang yang dikaitkan sebagai lagu dialek Negeri Sembilan kerana saya berpendapat bahawa patah-patah lontaran sebutan lirik melalui lagu tersebut tidak menepati sebutan dialek Negeri Sembilan sebenar.

Saya berpendapat bahawa sebutan lirik dalam lagu Apo Kono E Jang dipengaruhi oleh elemen dialek Minang atau Rawa. Perlu diketahui bahawa secara halusnya dialek Negeri Sembilan tidak sama dengan dialek Minang atau lain-lain etnik yang berasal di Sumatera Barat. Dialek Negeri Sembilan adalah asimilasi dialek Minang dengan dialek penduduk tempatan Negeri Sembilan. Dialek Negeri Sembilan terhasil apabila Dialek Minang dan Dialek Tempatan lebur dalam adunan yang tidak dapat diasingkan identiti asal-usul . 

Negeri Sembilan memiliki sumber unik yang menjadikan negeri ini ada kelainan - Institusi Yang Di-pertuan (Sultan/Raja), Institusi Adat Perpatih yang termasuk Institusi Undang Luak, Suku dan sebagainya, Institusi Dialek Negeri Sembilan, Kelainan Masakan ( masak lomak cili api), Institusi Seni, Amalan 'Mogang' yang semakin dilupakan dan sikap kenegerian orang Negeri Sembilan yang kadang-kadang merimaskan orang negeri lain.

Oh, negeri Den.    

 

1 ulasan:

" "Kalau hendak tahu dalamnya lubuk, TANYALAH pada memerang"."