Pengikut

Assalamualaikom

.... Terima kasih Allah, Engkaulah Tuhan, akulah hamba ......

Ahad, 2 November 2014

BENTENG

Mungkin saya telah menemui ungkapan yang tepat mengenai mengapa orang awam sukar memahami isu-isu semasa termasuk isu agama, politik, kemasyarakatan dan lain-lain.

' BENTENG ' itulah ungkapan yang digunakan oleh Dato' Dr Mohd Asri Zainal Abidin (Dr Maza), bekas Mufti Perlis. 

Beliau menggunakan ungkapan ' Jangan Jadi BENTENG' kepada seorang tokoh agamawan muda yang yang menyertai sebuah parti politik dalam satu forum. Secara lebih jelas Dr Maza mengingatkan dari sudut yang saya fahami agar golongan agamawan jangan berperanan persis alat anti peluru berpandu yang berperanan cuma untuk menangkis dan memusnahkan semua tembakan yang ditujukan oleh pihak musuh. 

Golongan agamawan yang menyertai sesebuah parti politk atau pertubuhan jangan jadi alat untuk menjawab isu agama terhadap partinya dan juga ' menembak' parti lawan/pertubuhan lain secara membabi buta tanpa mengambil kira kedudukkan sebenar sesuatu perkara. 

Seorang penceramah agama yang lain pula mengingatkan golongan agamawan hendaklah berada di saf hadapan ' warak dunia ', iaitu jangan berbuat baik kepada manusia kerana takut atau hendakkan sesuatu darinya.

Golongan agamawan juga hendaklah ada keberanian menegur saf pimpinan.

Sehubungan ini, senario hari ini dalam masyarakat kita menunjukkan bahawa kebanyakkan tokoh samada tokoh agama, tokoh/aktivis masyarakat, tokoh sasterawan, penulis artikal dalam akhbar dan lain-lain lagi ' bersetuju ' diri mereka dijadikan benteng kepada parti/pertubuhan tertentu. Saya tidak menyatakan tokoh politik kerana kita semua sudah mengetahui situasinya.

Tokoh agama akan tetap berada di pihak parti yang disenanginya dalam semua isu agama. Tokoh NGO akan terus memihak kepada mana-mana pihak yang yang disokongnya. Tokoh sasterawan, tokoh penulis artikal dan tokoh-tokoh lain pun mengambil sikap memihak tanpa segan silu dan bertimbang rasa.

Akibatnya, segala sesuatu yang datang dari pihak lawan/pihak yang tidak disokong adalah tidak betul!

Sedemikian, apabila anak-anak kita bertanya kenapa Ustaz A dan Ustaz B memberi jawapan berbeza ke atas permasalahan yang sama, anda jawablah, " Ustaz A dan Ustaz B telah membiarkan diri mereka menjadi benteng kepada parti yang mereka sokong."

Begitulah juga apabila orang kampung anda yang naif bertanya kenapa wartawan dari Akhbar A dan Akhbar B menulis secara berbeza umpama langit dan bumi ke atas isu yang sama, maka anda jawablah dengan yakin tanpa was-was, " Wartawan A dan Wartawan B telah mewakafkan diri mereka dijadikan benteng oleh parti yang mereka sokong."

" BENTENG " adalah di atas kehendak diri sendiri. Bagaimanapun, bukan mudah hendak melepaskan diri untuk tidak terus menjadi benteng. Benteng ada tarikannya.



 

2 ulasan:

  1. kekadang orang awam pun konfius ust mana nak ikut ..sama ust parti A atau ust parti b...

    BalasPadam
  2. Sdr,

    Itulah yang Dr Maza ingatkan. Bagaimanapun, itulah hakikatnya.

    BalasPadam

" "Kalau hendak tahu dalamnya lubuk, TANYALAH pada memerang"."