Sebuah Warung Di Jalan Besar Rembau-Tampin Berhampiran Kediaman Peribadi Allahyarham Undang Luak Rembau Yang Terdahulu |
Ketika catatan ini ditulis saya
berada di daerah asal usul, Rembau. Biasanya, saya menjadi sedikit ‘tidak
ketentuan’ apabila berpeluang mengakrab semula daerah asal usul.
Seorang rakan blogger
mendefinasikan tabiat tersebut sebagai sesuatu yang normal bagi golongan
dewasa. Golongan itu merasa seronok, asyik, dan mudah terangsang untuk mengimbau sejarah
atau kenangan masa lalu. Acapkali juga perkara-perkara yang diimbau adalah
kisah-kisah yang telah dikitar berulang kali.
Bagi mereka (golongan dewasa),
masa seperti tidak pernah berganjak. Kalau imbauan itu mengenai pengalaman di zaman
anak-anak, mereka yang telah lanjut usia itu masih merasakan berada di zaman anak-anak,
suatu zaman yang telah berlalu berdekad-dekad lamanya.
Saya meninggalkan daerah
kelahiran dalam usia muda kerana merantau ke Ibu Kota setelah usai sekolah di
daerah sendiri. Walaupun selalu balik ke kampung halaman, perjalanan masa
menyebabkan satu demi satu ‘milik ekslusif’ anak jati sebuah kampung pedalaman terlepas
dari genggaman.
Di antara yang terhilang ialah ‘
keindahan berkomunikasi ’ dialek Rembau (Negeri Sembilan) asli dan aura di
sebuah perkampungan pedalaman.
Saya menjadi pengamat dialek asli
daerah Rembau (Negeri Sembilan) ketika singgah di sebuah warung di Pekan Kota.
Berhampiran meja saya ada sekumpulan tiga orang dewasa seusia saya yang sedang
asyik berbual. Kedua-dua cuping indera
dengar saya mencuri-dengar buah butir perbualan mereka yang sarat dengan
ungkapan-ungkapan klasik dialek Rembau (Negeri Sembilan). Suasana, liuk lintuk
, intonasi dan diadun pula dengan ungkapan-ungkapan yang tegar dengan identiti dialek
Rembau (Negeri Sembilan) asli begitu mengasyikkan – olek (kenduri besar
seperti majlis perkahwinan), jo-be (kemegah-megahan), pelaso
(malas), menyinggah (mendapat), nonggok (duduk), kotai
( tua – biasanya bujang tua), mengecal (mencari ikan di
sungai/anak air), kayu akar ( kerja gotong-royong sebelum majlis perkahwinan) mencari
petai di hutan (amalan yang sinonim dengan kehidupan di kampung), tengair (sungai/anak sungai) dan
lain-lain .
Semuanya itu telah agak jauh dan asing dari kehidupan seharian saya
.
Isteri saya berasal dari Masjid
Tanah, Melaka. Penduduk Masjid Tanah bercakap dialek Negeri Sembilan. Walaupun
pada asasnya percakapan harian kami dalam dialek Negeri Sembilan, keaslian
dialek itu secara tidak disedari telah menyimpang dari dialek Negeri Sembilan
yang asal. Banyak ungkapan-ungkapan klasik atau ‘purba’ Negeri Sembilan tidak
lagi digunakan. Ini tidak dapat dielakkan kerana pengaruh persekitaran dan juga
khalayak.
Situasi ini diburukkan lagi oleh anak-anak
yang menggunakan bahasa standard ‘ Orang Kuala Lumpur ’ semasa berkomunikasi
antara ibu/bapa dan anak-anak. Walaupun kadang kala mereka cuba berkomunikasi
dengan kami dalam loghat Negeri Sembilan, bunyinya tersangat janggal.
Senario ini bukan berlaku kepada
saya sahaja secara terpencil. Senario ini dialami oleh kebanyakkan perantau.
Cuma, mungkin mereka tidak menyedarinya atau tidak kisah.
Sesungguhnya, itulah kehidupan, ada yang kita dapat dan ada yang 'terhilang'.
bang ,, sememang org org Ghombau dan Nismilan JO BO,,, tak mcm org Ganu n Kolantan sorto kodah !! mereka akan guna kan loghat mereko hinggo akhir hayat !! tak caya cubo abg tengok kawankawan opis abg yg berasal dari Kodah Kolantan N Ganu !! dan tengok diri abg sendiri pulak mcm mano heheheh ..... Jgn Mara yo bang !!
BalasPadam'Ghalibnyo' lidah oghang nogoghi pun tak dapek diubah. Tengoklah YAB MB kito..
BalasPadamKok cakap kolumpur pun, lidah nogoghi tak dapek disorokkan..Lagi satu oghang nogoghi suka letakkan pelekat Negeri Sembilan di kereta masing-masing. Itu tandonyo banggo dengan nogoghi sendiri.
Pak Oncu, bilo lai nak all out pasang bendera? Seciput saja nampaknya...
Eden oghang Tontango (Titian Bintangor). Sekolah Astano Rajo (1968-1971). Ghuru Bosa maso tu Cikgu Ramadhan yang gaghang.
BalasPadamTuan Haji Muhammad Zakaria,
PadamTerima kasih kerana ziarah blog ese.
Zaman dulu Sek.Kebangsaan Astana Raja dan Sek.Kebangsaan Chengkau (sekolah ese) adalah sekolah yang mempunyai pasukan bolasepak yang kuat. Tahun 1966 Sek.Keb.Chengkau kalahkan Astana Raja di padang Sek.Keb.Astana Raja (1-0) untuk menjadi Juara Sekolah-Sekolah Rembau Selatan.Tuan Haji belum sekolah lagi masa itu.
Mungkin Tuan Haji sebaya dengan Arif (Pegawai RISDA) yang kini menjadi bos RISDA di Muar.
Selamat berkenalan.