Tanggapan
dan layanan sebilangan Orang Melayu terhadap anjing sangat kejam. “ Melepaskan
anjing tersepit.” Ada di kalangan Orang Melayu dengan sewenang-wenangnya dan tanpa
rasa bersalah akan membaling dengan batu terhadap anjing-anjing lapar yang
menyelongkar tong sampah di hadapan rumah mereka. Sang najis berat!
Seorang
Melayu besar kemungkinan akan membiarkan seekor anak anjing yang terjatuh ke
dalam longkan mati kelemasan tanpa pertolongan kerana kenajisan haiwan itu .
Begitulah juga nasib seekor anjing yang cedera di tengah jalan raya kerana
dilanggar oleh kenderaan. Akan dibiarkan mengerang kesakitan.
Perumpamaan
‘Melepaskan anjing tersepit’ tidak perlu dikhadam maananya dengan mengkhususkan
contoh kepada anjing sahaja. Harimau juga besar kemungkinan akan membaham orang
yang menolongnya. Manusia jahat seperti perompak atau perogol juga besar
kemungkinan akan memudaratkan orang yang menolong.
Sehubungan
ini hati saya sangat tersentuh membaca kisah seorang lelaki dan isterinya yang
rumah mereka cuma sebuah kabin memelihara dan menyelamatkan 400 ekor anjing dan
200 ekor kucing. Lelaki itu bekas seorang kontraktor. Apabila ditanya oleh
wartawan mengenai kenajisan anjing, lelaki yang pernah dianggap gila itu
menjawab, “ Pada orang mungkin kami suami isteri dilihat kotor kerana hidup
seharian bergelumang dengan anjing. Namun secara peribadi saya tahu garis
pemisah antara kotor dan bersihnya dalam hidup. Anda jangan terkejut kerana
saya tidur dengan anjing. Pada saya itu tidak kotor. Saya melihat hidup bersama
anjing bukan satu masalah kerana dalam Islam sudah disediakan kaedah serta
tatacara tertentu untuk bersuci.”
Tidak dinafikan bahawa akrabnya lelaki itu dengan anjing sangat keterlaluan dan memerlukan pandangan seorang ustaz secara khusus.
Bagaimanapun,
selain dari persepsi Orang Melayu terhadap anjing sangat tidak berlaku adil,
banyak juga ungkapan-ungkapan yang menyantuni kewujudan haiwan itu oleh para
pemikir dan ahli falsafah terutamanya di kalangan orang barat. Diantaranya;
“Anjing satu-satunya makhluk di dunia yang mencintai anda lebih dari dirinya
sendiri”, “ Apabila anda mengambil anjing kelaparan, kemudian memeliharanya
dengan baik, anjing-anjing itu tidak akan menggigit anda. Ini adalah perbezaan
anjing dengan manusia” dan “ Sejarah lebih banyak memberi contoh kesetiaan
anjing daripada manusia”.
Saya sangat percaya bahawa ramai Orang Melayu termasuk saya sendiri kurang jelas mengenai kaedah dan tatacara fekah yang praktikal apabila berurusan dengan anjing yang digolongkan sebagai najis berat. Saya percaya dengan pengetahuan kaedah fekah yang betul dan tepat akan memberanikan diri kita membantu anjing-anjing malang yang terbiar dan terabai tanpa was-was.
Sebagai
seorang Islam kita mengetahui kisah seorang pelacur yang memberi minum seekor
anjing yang terlalu dahaga. Haiwan, termasuk anjing juga mengalami kesakitan, kelaparan
dan dahaga. Bantulah jika ada kemampuan, kesempatan dan peluang!
Patik bermaksud anak anjing. Satu gelaran merendah diri kepada raja-raja.
BalasPadamPeribahasa Melayu mengketengahkan tema anjing seperti "Sepuluh jong berlabuh, anjing tetap bercawat ekor juga", "Seperti anjing menyalak bukit, takkan runtuh", "Anjing itu, meskipun dirantai dengan rantai emas, nescaya berulang-ulang juga ia ke tempat najis", "Manusia tertarik oleh tanah airnya, anjing tertarik oleh piringnya", "Jikalau intan itu biar keluar dari mulut anjing sekalipun, bernama intan juga", "Seperti anjing menggonggong tulang" dan sebagainya.
Anjing seringkali dikaitkan dengan hal negatif, lemah, hina, miskin dan sebagainya dalam masyarakat Melayu.
Sdr Tanpa Nama (21/10/12),
BalasPadamTerima kasih kerana mengutarakan peribahasa-peribahasa yang sarat dengan persepsi negatif manusia terhadap haiwan malang itu.
Adakah bangsa lain termasuk Cina,India,Turki,Arab, Eropah dll lagi mempunyai tanggapan yang sama atau bagaimana?