Walaupun pada awalnya penggunaan
pengangkutan ‘train’ Sistem Aliran Transit Ringan (LRT) kurang mendapat
sambutan kerana tambangnya lebih mahal sedikit dari tambang bas biasa, kini
sistem pengangkutan tersebut menjadi pilihan utama di kalangan warga kota.
Dan,
sungguh pun LRT masih tidak mampu mengatasi masalah pengangkutan warga kota
sepenuhnya, perjalanan ke mana-mana destinasi laluan di kota kosmopolitan Kuala
Lumpur dan kawasan sekitar menjadi jauh lebih cepat kerana tidak terlibat
dengan kesesakkan lalu lintas.
Kerana kurang berurusan di tengah
perut kota Kuala Lumpur yang sentiasa sibuk, saya jarang menggunakan
pengangkutan itu. Saya juga tidak ingat bilakah kali terakhir menggunakan
pengangkutan LRT. Ketika itu penumpang masih perlu membeli kad perjalanan di
kaunter. Kad tersebut akan diakses di pintu masuk ‘ tempat menunggu’. Selepas
sampai ke destinasi perjalanan, kad itu diakses sekali lagi dan seterusnya ‘ ditelan’
mesin keluar di pintu keluar stesen LRT berikutnya.
Namun demikian, ketika menggunakan
pengangkutan LRT ke dari Ampang ke Kuala Lumpur pada 15/2/13 kerana urusan yang
agak penting, keadaannya berbeza. Penumpang berurusan 100 peratus dengan mesin.
Maka, tertutuplah satu lagi peluang pekerjaan kepada anak-anak muda kita!
Ketika di Setesen LRT Ampang,
saya melihat orang berbaris di 3 buah mesin berhampiran dengan kaunter tiket
yang telah ‘tutup kedai’. Di dalam keadaan was-was dan tidak jelas, saya turut
berbaris sama menunjuk pandai sambil ‘alert’ dengan sebarang kemungkinan atau
kaedah yang perlu saya pelajari dengan cepat. Saya cepat memahami bahawa
mesin-mesin itu adalah tempat membeli cip perjalanan.
Saya mendapati masih banyak (ramai?)
warga kota yang masih belum boleh menyerap teknologi terbaharu yang digunakan
oleh LRT. Saya melihat beberapa orang bertanya dengan orang terdekat mengenai
kaedah menggunakannya. Saya terfikir alangkah baiknya pihak LRT menempatkan
seorang kakitangan di situ untuk membantu pengghuna yang memerlukan bantuan.
Mungkin menyedari saya akan menghadapi
masalah kerana asyik mengintai beliau, seorang yang budiman, awal 40-an,
berbangsa India membantu saya menggunakan ‘mesin ajaib’ itu. Saya cuma memasukkan
wang ke dalam mesin dan mengambil cip plastik perjalanan berwarna biru yang
saiznya kecil sedikit dari syiling 50 sen. Terima kasih banyak-banyak.
Kaedahnya tidaklah susah bagi
orang yang tahu – sentuh skrin, pilih (sentuh) menu perjalanan (contohnya, satu
hala), pilih (sentuh) destinasi (tempat dituju), pilih (sentuh) nilai bayaran
yang dikenakan, masukkan wang, ambil cip perjalanan dan baki wang (jika ada).
Namun demikian, masalah datang lagi
ketika saya hendak melalui laluan berhalang ke tempat menunggu. Mengikut sitem terdahulu,
pengguna akan memasukkan kad perjalanan ke dalam mesin untuk membuka halangan
itu. Yang ini, ‘Tidak ada lubang’ untuk memasukkan cip perjalanan. Kebetulan
pada masa itu tiada pengguna lain untuk saya bertanya.
Inilah malangnya nasib golongan
marhaen. Walalupun ada seorang pekerja (‘cleaner’), seorang gadis, yang sedang membersihkan
(lap) permukaan mesin laluan berhalang, saya pada mulannya tidak merasakan
kewujudan beliau di situ. Saya masih terkial-kial ‘bodoh sombong’ dan tidak
terfikir untuk bertanya.
Akhirnya saya meminta bantuan
beliau juga. Mungkin berfikir bahawa masih ada lagi orang seperti saya yang
tidak celik teknologi, beliau membantu saya sambil tersenyum. Mudah….imbas
sahaja cip perjalanan di tempat yang telah ditandakan. Terima kasih, Ning ( dia
becakap loghat Indonesia).
Kita selalu dimomokkan dengan
ungkapan-ungkapan orang sastera. Kononnya, “ kota hutan batu’ ini tidak ada
lagi tersisa manusia insan yang budiman!” Kebaikan dua orang manusia insan budiman yang
membantu saya ( seorang daripadanya bukan Melayu dan seorang lagi pendatang
luar) menunjukkan bahawa masih ada lagi orang yang baik-baik di sini.
Ketika sampai di Setesen LRT Pudu
(kalau tidak silap saya), penumpang telah memenuhi koc. Ramai yang berdiri. Satu
pasangan suami isteri Melayu dan anak perempuan mereka di usia 2-3 tahun,
menaiki ‘train’ dan berdiri selang dua orang penumpang dari tempat saya duduk. Walaupun
telah berusia, naluri ‘rasa muda’ saya tidak pernah merasa tua. Saya merasa
bersalah kerana membiarkan suami muda itu mendukung anaknya sambil berdiri di
dalam tren yang penuh sesak.
Ini rezeki saya dan pasangan itu.
Secara tiba-tiba seorang gadis Tionghwa yang duduk di sebelah kiri saya, yang sebelum
ini asyik melayan telefon pintar beliau sepanjang perjalanan dari Ampang berdiri
dan mempersilakan isteri pasangan Melayu itu duduk. Si isteri mengucapkan
terima kasih dan memangku anak perempuannya. Wau…..!!!
Saya sampai ke destinasi di
tengah kota Kuala Lumpur dalam masa lebih kurang 30 minit perjalanan. Ketika
melalui laluan berhalang keluar di Setesen LRT Bandaraaya, saya memasukkan cip
perjalanan (bila keluar cip perjalanan tidak diimbas) ke dalam satu lagi mesin
ajaib LRT dengan penuh yakin.
Sesungguhnya, ketika hendak balik
semula ke Ampang, saya tidak perlu lagi mengintai-ngintai pengguna yang di
hadapan. Saya telah boleh membantu pengguna yang lain!
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
" "Kalau hendak tahu dalamnya lubuk, TANYALAH pada memerang"."